Rozpoczynając biznes związany ze sprzedażą herbat, ziół, kawy w sklepie stacjonarnym lub sklepie internetowym każdy przedsiębiorca staje przed dość trudnym pytaniem: jakiego wpisu do Sanepidu dokonać? Bardzo ważne jest, aby pamiętać że każdą osobę odsprzedającą herbatę lub kawę obowiązuje nakaz wpisania do najbliższego Sanepidu. Istnieją dwa różne wpisy do Sanepidu w zależności od działalności, którą prowadzi przedsiębiorca:
1. Wniosek o zatwierdzenie zakładu i o wpis zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów państwowej inspekcji sanitarnej – dotyczy osób, które planują w swojej działalności samodzielnie pakować herbaty, kawy, zioła; planują mieć sklep stacjonarny z pakowaniem produktu przy kliencie; planują wydawać napoje; planujesz mieć magazyn herbat, kaw, ziół.
2. Wniosek o wpis zakładu (bez zatwierdzenia) do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów państwowej inspekcji sanitarnej – dotyczy obiektów dla których nie jest wymagane zatwierdzenie, dotyczy sklepów stacjonarnych i internetowych gdzie produkt nie będzie rozważany na miejscu i nie będzie magazynowany.
W przypadku nr 1 przedsiębiorca powinien posiadać w trakcie kontroli Sanepidu aktualną książeczkę Sanepidowską z aktualnymi badaniami lekarskimi. W przypadku nr 2 nie ma takiego obowiązku ani potrzeby, ponieważ sprzedawca nie dotyka produktu spożywczego, ponieważ jest zapakowany w tak zwane opakowania jednostkowe przez dostawcę, a nie przez sprzedawcę.
Kogo dotyczy wpis bez zatwierdzenia i jak on wygląda?
W związku z Państwa częstymi zapytaniami zamieszczamy link do dokumentu Word>> i PDF>> do Sanepidu w Krakowie, który możecie edytować:
Ważne, abyście Państwo wiedzieli, że wpis do rejestru Sanepidu bez zatwierdzenia dotyczy przedsiębiorców, którzy zamawiają u swojego dostawcy herbat już gotowe zapakowane produkty w opakowania jednostkowe. Tym samym taki przedsiębiorca sprzedając herbatę już zapakowaną przez swojego dostawcę jest zwolniony z zatwierdzenia lokalu przez Sanepid. Wynika to z faktu, że produkt spożywczy, czyli herbata, kawa, zioła, susze owocowe, czekolada itp. została zapakowana przez dostawcę, który takie zatwierdzenie już posiada.
W świetle przepisów polskich każdy przedsiębiorca rozpoczynając sprzedaż produktów spożywczych ma obowiązek zgłoszenia tego faktu do najbliższej jednostki Sanepidu. Skutkuje to wpisem do rejestru z dwiema możliwymi opcjami do wyboru: wpis z zatwierdzenie lub wpis bez zatwierdzenia zakładu. Mamy nadzieję, że ten artykuł wyjaśnił Państwu tę kwestię. Na pewno nie należy się obawiać, że taki wpis spowoduje, że Sanepid będzie Państwa często odwiedzał. Szczególnie w przypadku "wpisu bez zatwierdzenia" wiemy z doświadczenia naszych klientów, że wizyta pracowników Sanepidu jest bardzo mało prawdopodobna. Oczywiście nie jest wykluczona, jednak wcześniej pracownik Sanepidu umawia się telefonicznie lub/i mailowo w celu ustalenia terminu wizyty.
Jeśli Państwo tego wpisu jeszcze nie posiadają prosimy o kontakt telefoniczny w celu omówienia tej kwestii.
Zachęcamy do szkolenia online poprzez Skype lub u nas w Krakowie, wtedy poznają Państwo sporo potrzebnych informacji. Szkolenie o herbatach to dobry pomysł na początku prowadzenia działalności, przeczytaj więcej o tym czego możesz się dowiedzieć w trakcie naszego szkolenia o herbatach: https://www.smaksztuki.pl/pl/n/144
Link do procedury w Sanepid Kraków:
http://pssekrakow.wsse.krakow.pl/index.php/baner-jak-zalatwic-sprawe/395-wzory-wnioskow-dla-stron-stosowane-w-oddziale-higieny-zywnosci-zywienia-przedmiotow-uzytku-i-kosmetykow-2