Jak rozpocząć handel herbatą, kawą?

Wskazówki i rady na początek sprzedaży herbat

sprzedaż herbaty jak zacząćSmakSztuki to sklep i hurtownia herbat z wieloletnim doświadczeniem. Opracowaliśmy ten artykuł po to, aby zaoferować Ci garść porad, na początek Twojej przygody ze sprzedażą herbat, niezależnie czy prowadzisz sklep internetowy stacjonarny, herbaciarnię czy kawiarnię.
 
Herbata, kawa, Yerba Mate, zioła to krótko mówiąc produkty uzupełniające dietę o ważne składniki: witaminy, mikroelementy, pierwiastki, a także działające w określony sposób na organizm człowieka.
 
W związku z tym, handel herbatą można rozpocząć od zainteresowania się swoim zdrowiem i samopoczuciem. Zgodnie ze starą zasadą handlu, jeśli sprzedajemy coś co sami lubimy, czego sami używamy to dobrze się to nam sprzedaje - na początku radzę po prostu zacząć samemu pić dobrej jakości herbaty, kawy, czekolady i znaleźć w tym coś ulubionego.
Według naszego doświadczenia, dzięki wielu obserwacjom i rozmowom z klientami można wyróżnić następujące (najbardziej popularne) motywy spożywania i kupowania herbat, Yerba Mate, ziół:
- smak
- działanie poprawiające humor czy też nastrój
- działanie pobudzające
- przyjemny sposób odpoczynku przy czymś pachnącym, smacznym
- podróżowanie, znajomość kraju, z którego pochodzi ulubiona herbata
- zainteresowanie ekologią, zdrowym odżywianiem, ogólnie zdrowiem.
 
Z powyższych motywów wynikają argumenty sprzedażowe w trakcie rozmowy sprzedażowej, które skutecznie zachęcają klienta do rozpoczęcia przygody z herbatą. Jednak najważniejszymi czynnikami decydującymi o zakupie przez klienta są:
- zapach herbaty, kawy, czekolady
- wygląd 
- opakowanie herbaty, torebka kawy, torebka czekolady
- cena herbaty, cena kawy, cena czekolady.
W związku z tym, przy rozpoczynaniu handlu herbatą należy zastanowić się w jaki sposób można zaprezentować klientowi powyższe cechy herbaty, które działają na zmysły klienta i zachęcają do zakupu?
 

Jak zachęcić klienta do zakupu herbaty, kawy w naszym sklepie?

Oto kilka sprawdzonych wskazówek:
1. W sklepie z herbatą i kawą ustaw kilka np. kubeczków, pojemniczków z niewielką ilością herbaty, kawy.
Przy zakupach przez klienta wystarczy podać kubeczek i opisać mieszankę oraz z opisu wyprowadzić korzyści np. "to herbata czarna z Ceylonu Earl Grey Orange, widzi Pani skórkę pomarańczy i zapach pomarańczy" i "ta herbata jest wydajna, można ją parzyć 2-3 razy bez utraty smaku i zapachu, dzięki skórce pomarańczy działa antybakteryjnie i odprężająco, ma dużo witaminy C".
 
2. W sprzedaży bezpośredniej zawsze pamiętaj, żeby klient nie tylko słyszał jak zachwalasz produkt, ale zawsze mógł wziąć go do ręki i już niejako go mieć.
 
3. Staranne opakowanie herbaty dodatkowo przewiązane np. wstążką czy kolorową rafią, bardziej przemawia do klienta. Dobrze, aby torebka, opakowanie na herbatę, na kawę było elegancko zapakowane z etykietą ze składem i datą ważności, dzięki temu klient widzi atrakcyjny wygląd herbaty i widzi, co kupuje.
 
4. Są dwa sposoby sprzedaży produktów sypkich: według wagi oraz według ceny. Z naszej obserwacji wynika, że w trakcie imprez kulturalnych, targów oraz w miejscach, które dopiero rozpoczynają handel herbatą znacznie lepiej wprowadzić asortyment według progów cenowych. Sprowadza się to, do odważenia herbaty np. za 5 zł., za 10 zł., za 15 zł. lub za 20 zł.
Po co tyle zachodu?
Odpowiedź jest prosta. Klient wówczas dokonuje wyboru nie patrząc na cenę. A niestety, mimo popularności dobrych herbat sypanych, nadal pokutuje przekonanie, że "dobra herbata jest dobra i...droga". Co oczywiście nie jest prawdą!
Według naszego doświadczenia, najlepsza cena w sprzedaży bezpośredniej to 18-20 zł. za torebkę-opakowanie.
 
5. Jeśli pozwala na to miejsce, warto umieścić krótkie informacje o gatunkach herbat, ziół, Yerba Mate (tekst do tego jest na naszym blogu). Klient podejmuje wówczas decyzje o zakupie nie tylko na podstawie Państwa przekazu ustnego, ale również zdobytej szybko informacji tekstowej. Poza tym, przy większym ruchu oszczędzacie Państwo czas klienta i już przygotowujecie go do zakupu (patrz zdjęcie - na stole są położone kolorowe plansze z opisem rodzajów herbaty).
6. Jeśli pozwalają na to warunki, można zaparzoną herbatą np. w termosie lub dzbanku (oczywiście liście powinny być oddzielone od naparu), częstować klientów i przekonywać do zakupów. To najbardziej ulubiony przez klientów sposób zakupu i gwarantowane kolejki !
7. Przy degustacji, w trakcie większych wydarzeń (powyżej 100 osób - np. festiwal kulturalny, przegląd filmów) warto zastanowić się nad płatną degustacją z opcją bezpłatną przy zakupie, co mile podkreśla wyjątkowość zakupów przez klienta. Rada ta wynika z tego, że wiele razy bezpłatna degustacja zamieniała się w "bezpłatny wodopój", co rodzi wiele konsekwencji: częstsze przygotowywanie herbaty, więcej czasu poświęconego na czerpanie wody i po prostu większe zmęczenie po takim wydarzeniu.
8. Wprowadzając herbaty, kawy do oferty dobrze jest zamówić u nas również próbki tych produktów i w ramach promocji dać je w prezencie klientowi lub sprzedać je dosłownie "za kilka złotych". Klienci w ten sposób będą mogli się przekonać o jakości nowych herbat, kaw, czekolad belgijskich, Yerba Mate, ziół i przy następnej okazji kupią już większą ilość.

Handel herbatą, kawą w praktyce - FAQ NAJCZĘSTSZE PYTANIA

jak sprzedawać herbatę1. Chcielibyśmy powoli wprowadzić do naszego sklepu kilka herbat, w związku z czym chcielibyśmy zamówić wybrane herbaty w paczkach po 50g, po kilka sztuk na początek. Czy one będą w przezroczystych torebkach, czy w torebkach kolorowych? Czy te torebki będą miały Państwa nadruki firmowe?

Herbaty o wadze do 50 g i 100 g pakujemy w torebki przeźroczyste. Oczywiście, dla Państwa możemy pakować w torebki kolorowe, jeśli będą na magazynie w danym momencie. Nie zmienia to ceny.
Nie przyklejamy etykiet na torebki. Jednak na każdym opakowaniu może być, jeśli sobie Państwo życzą, etykieta z Państwa logo, sposobem przygotowania i nazwą firmy - za dopłatą, wydłuży to czas realizacji zamówienia o ok. 3-5 dni ze względu na konieczność druku etykiet. Istnieje też możliwość przesłania nam własnych etykiet - za dopłatą wykonamy etykietowanie.

2. Jaką doradzają Państwo gramaturę torebek do sprzedaży w naszym sklepie - 50 g czy 100 g ?

Doradzamy zamawianie większych torebek herbat (100g) z powodu:
- wyższego zysku
- statystyki - średnio jedna osoba spożywa 100 g suszu na miesiąc, czyli zużywa dozując minimalnie po ok. 3 g suszu i przygotowuje ok. 33 kubki herbaty - przy założeniu, że raz parzy liście.
Warto przekazywać Państwa klientom również WAŻNĄ WSKAZÓWKĘ DOTYCZĄCĄ PARZENIA, że nasze herbaty i zioła można parzyć co najmniej 2-3 razy - te same liście, ponieważ są wysokiej jakości.

3. Herbaty mają 12 lub 24 m-ce daty ważności... ale od kiedy?

Termin ważności jest liczony od daty wyprodukowania danej herbaty przez naszą hurtownię.

4. Czyli taka herbata spokojnie może "poleżeć" w sklepie kilka miesięcy?

Tak, taka herbata może poleżeć u Państwa zgodnie z poniższymi zaleceniami :)
W przypadku herbat delikatnych tzn. wysokiej jakości nie aromatyzowanych - zalecamy pakowanie do torebki doypack ze struną. Resztę można spokojnie przechowywać do upływu daty ważności w zwykłych torebkach z klipsem.

5. Czy możemy w przyszłości zamawiać większe ilości i sami je przepakowywać do mniejszych torebek? Czy tak można (sanepid) ?

Tak, możecie Państwo samodzielnie konfekcjonować herbaty i zioła spełniając warunki higieny przy przepakowaniu. Szczegółowe informacje o koniecznych warunkach higienicznych są udzielane w trakcie szkoleń okresowo organizowanych w Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych (Sanepid). Szkolenia te zakończone są certyfikatem ukończenia szkolenia. Warunki, które należy spełnić nie są wymagające i warto skorzystać z takiego szkolenia (koszt to ok. 80 zł.)

Konfekcjonowanie, czyli pakowanie herbat, kaw, ziół według opinii Sanepidu jest obarczone niskim ryzykiem zanieczyszczenia przy spełnianiu podstawowych zasad higieny jak: mycie rąk, czyste stanowisko do konfekcjonowania, upięte włosy, zamieciona podłoga, opakowania zbiorcze ponad ziemią, z dala od wilgoci i dużego nasłonecznienia, z dala od silnych aromatów, środków chemicznych.

6. Nie znalazłem kwestii przesyłki, kosztów - czy będzie gratis?

Na terenie Polski pokrywamy koszt wysyłki dla zamówień hurtowych herbaty powyżej 800 zł brutto.

7. Ile wynosi stawka Vat na poszczególne produkty?

Vat na wszystkie produkty wynosi 23%, oprócz:
Owoce goji - 8%, owoce kandyzowane - 8%, rooibos czysty - 0%, rooibos smakowy - 8%, herbaty owocowe - 8%, hibiskus - 0%, honeybush, greenbosh, lapacho - 0%

8. Jesteśmy sklepem internetowym. Chcieliśmy wprowadzić Państwa herbaty/zestawy Smaczna Paczka u siebie, czy musimy je wpierw kupić, żeby wprowadzić je do swojej oferty on-line?

Nie, aby sprzedawać nasze herbaty on-line wystarczy
1) Pobrać zdjęcie i opis wybranych herbat/zestawów Smaczna Paczka z naszej strony, dodać do swojego sklepu online.
2) Umieścić w widocznym miejscu kategorię: "Herbaty" / kategoria "Smaczna Paczka" jako nazwę nowo wprowadzonych produktów.
3) Po otrzymaniu zamówienia na herbaty/Smaczne Paczki w Państwa sklepie online skontaktować się z nami w celu zamówienia określonej ilości za minimalną kwotę 200 zł. netto.

Zapisz

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl